Super Chipmunk

Jeg har omsider fått ut fingeren og gjort ferdig en Goldberg Super Chipmunk jeg har hatt stående i garasjen i nærmere 15 år (ny verdensrekord ?)!!! Flyet var ferdig bygd og trukket, men manglet lakkering av cowlig, hjulkåper og cockpit. Samt dekaler. Dette ble gjort ferdig i vinter. Skiftet også noen servoer og servogummi som var morken. Naboens katt ble innestengt i garasjen et døgn for et par år siden med det resultat at flyet ble revet i gulvet og høyderorshengslene løsnet. Disse ble også byttet ut mot en sterkere variant. Motor er en nesten 20 år gammel OS 91 fs.

Jomfrutur ble foretatt forrige helg på en folketom Udduvoll. Motoren gikk som en klokke og flyet fløy fint selv om det var ganske mye vind. 91 fs var plenty med power. Ga større fart enn forventet og ubegrenset vertikal. Alt gikk som smurt helt til landingen. Kom inn litt fort grunnet høy tomgang og bestemte meg for å avbryte landingen og gå rundt en gang til. Da stoppet selvfølgelig motoren. Rakk akkurat å snu flyet, men det ble medvindslanding i åkeren. Flyet like helt bortsett fra hjulkåpene. Må nok ta en alvorsprat med bonden om steinplukking. Fjernet hjulkåpene og tenkte å fly mere, men motoren ville ikke gå skikkelig. Stoppet plutselig uansett hva jeg gjorde. Virket for å være fuelrelatert. Dro hjem for å mekke. Viste seg at det var krombelegget på klunken som hadde begynt å løsne og tettet dysa. Har ikke opplevd det før. Monterte ny tank, og nå er alt i orden.

Bilde: 
Forum category:
Forum: